Höstresa 2018

Jag kanske skulle skriva ner några rader om vår senaste resa. Jag skrev inget under själva resan, så såhär en månad i efterhand blir det kanske inte så detaljerat som man skulle hoppats. Samtidigt slipper man ju läsa om alla oväsentligheter 🙂  Som ”vanligt skriver jag en hel del för att själv kunna gå tillbaka och minnas; ”Vad hette det där stället nu igen” och ”aldrig mer” osv.

Vi hade planerat denna resa sedan en tid men bokade våra campingställen ganska sent. Bara en vecka innan började vi kika på vilken runda det var och se vad det fanns för vinteröppna campingar i närheten av resvägen.

Första etappen bestod i resa ner till Odense. Det finns en ställplats där som en husvagnsbutik fixat. Det är verkligen bara en plats att parkera men det räcker ju oftast för oss. Det finns en fördel och det är närheten till varuhuset Bilka. På morgonen har de frukostbuffé för 10 danska kronor! Inte så omfattande buffé som på hotell men väldigt bra iallafall. Man betalar 10 kronor för allt käk men får betala för dryck, som t ex 15 kronor för en kopp kaffe. Denna gång blev det mycket skinka, ost och salami för mig då jag just nu är i en period då jag ratar bröd och all annan kolhydrat.

På vår väg mot Karlsruhe där första helgen skulle tillbringas hade vi bokat en camping, Am Hohen Hagen. Vi kom dit ganska sent men hade blivit hänvisade till plats via epost och efter lite letande fann vi den i mörkret. Sommartid är nog denna camping en riktig pärla. Det saknades nog ingenting här. Det fanns vattenland, beachvolleyplan, minigolf, lekplatser och allt annat. Serviceutrymmena var väldigt rena och fräscha. T. om. på kemtoatömningen var det väldigt rent och välordnat.  Efter en natt på denna plats var det dags för resa till Karlsruhe.

Vi kom fram till mässområden hyfsat tidigt på fredagen och fann en stor fin plats att parkera på. Det var kanske upp mot 50 husbilar här innan men det var ändå inte halvfullt. Som för det mesta i Tyskland var det välordnat, så t ex elanslutning gick som en dans till alla.

Lördag och söndag var det två dagars utställning . Lilla Maggie debuterade – med den äran, skötte sig lysande och fick superfin kritik båda dagarna.  ?❤  Bubblan briljerade och fick nya titlar i veteranklass, hon är nu både ’Alpensieger’ och Baden-Württembergsieger’ 2018.

På söndagen kom parkeringspersonal och ville ha betalt. Vi frågade om det var OK att stå kvar till måndagen och det var inga problem. Elen fick vi också behålla.

Nästa natt var det bokat camping igen. Detta ställe hette ’Waldcamping Glüder’ och låg i Solingen. Det var väldigt kuperat och jag var glad att det inte var halt eller snöigt, då hade det blivit väldigt svart att  ta sig dit. Själva campingen låg väldigt naturskönt men kanske lite FÖR mycket kuperat för att Sonja skulle uppskatta promenadmöjligheterna. Jobbigt för trasiga knän.  Vi ger ändå ganska bra betyg till denna camping. Det var trevligt och helt OK. Antalet fastboende campare vittnar om att det är uppskattat. Då det var lågsäsong fick vi även här tillstånd att lämna lite sent, annars får man kanske respektera utcheckningstiden.

Efter detta tog vi oss till Pröbster See. På detta ställe har vi övernattat tidigare. Det är en ställplats utan någon som helst service och det ligger i en park. Själva ställplatsen är en stor parkeringsyta där det reserverats 6 st  stora platser för husbilar. Väldigt lugnt och med fina omgivningar. Här var första natten vi behövde starta gasolvärmen i bilen, vi hade klarat oss utan detta innan då vi inte tycket det var tillräckligt kallt eller hade el att köra elvärme på.

Så var det dags för en ”husse-dag”. Vi fortsatte till Nederländerna och ett besök på Obelink. Ett enormt varuhus med bara fritidsprylar. Allt från skokräm till husvagnar! Vi har dock lärt oss sedan tidigare att det inte är något billighetsställe och att man inte ska luncha där, men det är väldigt kul att ranta runt bland alla grejer. Fick ändå ihop en rejäl kasse bland annat fann jag ett par Merrell vinterkängor som fick följa med mig.

Från Obelink i Katwijk var det inte långt till Cuijk där vi fått som ”tradition” att stanna till på hotellet och äta. Väldigt god mat, den är tillagad av riktiga kockar och är kanske lite dyr. Men fantastiskt god. En gourmetupplevelse! Tack till Sonja för denna goda måltid! Natten därpå vildcampade vi på vår inofficiella, egenhittade plats. Vi har stått på denna plats ganska många gånger nu. Morgonen efter det var det inköp på Lidl i Cuijk, inköp i Niemegen och en kort resa till campingen utanför Niemegen. Väldigt få campare här, jag tror det var en till, utöver oss själva. Skönt att få duscha och fylla färskvatten.

Sedan var det fredag och resa till Kortrijk i Belgien, där det var dags för utställning i dagarna två.  På lördagen gick det väl sådär. Maggie blev en domarfavorit men hon är så ung ännu att hon bara kan få hederspris. På söndagen gick det bättre. Mimmi fick ett belgiskt cert och ett CACIB! Då hon redan är internationell champion ramlade CACIB.et ner på …..SUNNY. I och med detta blev Sunny internationell utställningschampion!!

Vi avslutade söndagen i finalringen. Sonja visade lilla Maggie och jag visade mormor Bubblan som var bästa veteran. Vi var inte klara här förrän 18.15 och vi hade en lång resa framför oss. 03.30 var vi ändå framme i Flensburg där vi övernattade utanför Citti Park. Här följde, efter några timmars sömn, en shoppingdag på Citti och på Calles. Julmarknaden vid Citti hade inte riktigt kommit igång, det var det lite för tidigt för. Kanske tråkigt, de brukar ha en del roliga saker där. Nåväl, vi kom iväg, stannade för hundrastning vid Antvorskov i Danmark och drog sedan upp till Örkelljunga.

Sista  dagen på resan var det husbilsdrömmande i husbilssäljarens stora affär, pizza och ta de sista milen på vägen hem.

Det var väl i korta drag denna höstresta.